lördag 9 september 2017

Amorgos

Idag lämnar vi Paros och tar båten Highspeed 4 (Hellenic Seaways) vid halv 11-tiden. till Amorgos. Båten är en ett stort "vidunder", katamaran, som ser ut som en stor låda. Men mycket behaglig att åka med även om vi tycker det är mysigare att resa lite långsammare och att kunna vistas utomhus på däck i solen. Överresan tog ca 2 1/2 timme.

Highspeed 4 - Bild från hellenicseaways

När vi går iland i Katapola möts vi av en kille från Pension Sofia Amorgos med en skylt med mitt namn. Jag mejlade hotellet och talade om när vi skulle komma och det fungerade tydligen. Sofia ligger en bit upp i gränden och inte så lätt att hitta om man inte vet var man ska.

Även idag är vi tidigt ute och får vänta på att rummet ställs i ordning. Men vi kan ställa in våra väskor och får nycklar till "studion". Vi går ner till hamnen och äter lunch.
Väl tillbaka ser vi att vi har besök av två sköldpaddor. Jag studera dem en stund och inser att de är mitt i en parningsakt!!
Lite häftigt måste jag erkänna ❤

På kvällen äter vi souvlaki (min favorit) på Taverna Corner. Mycket gott. Återvänder gärna dit.

Hyra moppe

Sofia Amorgos ligger en bit upp från hamngatan i lugn omgivning. Rummet är lagom stort och utrustat med pentry och flera praktiska detaljer. Dock gott om flugor!

Vi äter frukost på vår lilla uteplats, yoghurt med honung och kaffe + bröd. Sedan packar vi ihop för vår utflykt och går ner till hamnen för att hyra n moppe. Killen som tog emot oss vid färjan hyr även ut bilar och motorbikes. För tre dagar får vi, med rabatt inräknat, betala 35€. Helt ok pris.

Vi kör mot Chora och vidare ner mot Agia Anna. Men vi stannar inte utan fortsätter mot Mourou. Stannar där en stund men med all sten runt oss och ingen skugga blir det till slut för hett. Vi bryter upp och kör södert hamnar till slut längst i söder på Kalotaritissa, en sandstrand i en bukt. Ok att bada men ganska tråkig. Vi stannar en stund innan vi vänder tillbaka till Katapola.
Väl tillbaka på Sofia bokar vi rum på Koufonissi. Efter mycket velandet har vi till slut bestämt oss för att ta några dagar på Koufonissi.
Kvällens middag blir bläckfisk på Mouragio. Avslutar med en drink på Le Grand Bleu.

Egiali

Sovit gott! Här är så lugnt och avslappnat. Jag går och köper bröd och vi äter vår frukost på utplatsen. Idag fick vi inga kattbesök, vilket vi uppskattar då de har varit något närgångna.

Idag styr vi moppen norrut mot Egeali. Det är ca 2 mil dit och vägen slingrar sig genom ett kargt, dramatiskt landskap. Bergigt och stora nivåskillnader m.a.o. Efter knappt 40 min når vi byn Egeali. Sandstrand med tamarisker som ger den skugga vi söker. Vattnet, sandbotten och ljuvlig. Men själva stranden är väl så där.... Här hör vi mest engelsmän. Annars är det fransmännen som dominerar på Amorgos. Vi stannar hela dagen i Egeali, äter våra mackor och tomat till lunch. Temperaturen har stigit och idag har vi nog haft ca 30 grader.
På kvällen går vi till Taverna Corner där vi åt första kvällen. Tyckte deras souvlaki var mycket god så det blir en chicken souvlaki för mig och F äter lammgryta.

Båtarna går även in till Egiali

Chora

Agia Anna och Chora

Idag blåser det lite men inte mer än att det känns skönt i värmen. Vi kör mot Agia Anna och tar oss nedför den slingriga vägen. Försätter vi trappor ner till vattnet. Stranden är pytteliten och består av flata stenar. Vattnet är underbart, klart och ca 25 grader. Idag blir det mycket bad.

På hemvägen stannar vi till i Chora. Går runt och njuter av de mysiga gränderna, dricker en frappe på torget.

På kvällen äter vi svärdfisk på restaurangen bredvid Le Grand Bleu.  Mycket gott