måndag 4 november 2019

Gymmet - vecka 9 och 10

Äntligen tillbaka!

Nu är det drygt 2 månader sedan jag besökte gymmet och det var verkligen skönt att vara tillbaka igen. Jag började med att cykla i ca 15 min innan jag gick över till andra övningar. Det blev bl.a. situps och plankan på dynan. Jag körde även höftlyft med pilatesboll där. Jag har fortfarande svårt att komma ner och upp från golvet så dynan är perfekt.


Men första dagen blev det också en hel del prat med vänner som jag inte träffat på 2 månader. Nästa gång får jag försöka fokusera mera.
Trots att jag nu kan börja träna på gymmet igen har jag långt kvar till mitt gamla jag. Försöker att vara positiv för hittills har allt förflutit bra men samtidigt kan jag känna mig låg. Min högra, ej opererade höft börjar kännas av mer och mer så vissa rörelser/övningar smärtar på grund av den.
Men, men ... jag fortsätter göra de övningar som fungerar och hoppas att min stelhet i benen blir bättre.


Hälsostudion

Bild från https://nouw.com/

Rehabövningar i all ära men jag har verkligen sett fram emot att kunna ta upp träningen på gymmet igen. Jag har tränat på Hälsostudion i snart 27 år och det har blivit en del av min vardag. Det har nog också bidragit till att jag har kunnat leva med min artros så länge som jag gjort och dessutom att jag var i relativt bra fysisk form inför operationen.

Förra våren 2018 försämrades artrosen så pass att det påverkade min vanliga träning. Jag fortsatte ändå att delta i gruppträningen men jag anpassade övningarna så att det kändes bra för mig.

Nu är jag fullt medveten om att jag har en bit kvar till mitt forna form och tar det försiktigt en tid framöver tills höftprotesen vuxit fast. Jag känner en stumhet i båda låren, men det är antagligen normalt så här kort tid efter operationen. Det finns trots allt mycket jag kan göra för att stärka muskler och förbättra konditionen. 

En av mina favoritövningar, som också är bra för ryggen, är höftlyft som jag gör varje morgon i sängen. Men på gymmet använder jag en pilatesboll och använder då dynan som är lite fastare än sängen men lite upphöjd så jag slipper krångla mig ner och upp från golvet.
Plankan och armhävningar är andra favoriter som även fungerar med en opererad höft.

Idag (6/11) blev träningen mer fokuserad och jag hann med Rip60, squats på balansplatta och några till, bl.a. repen, som jag har en hatkärlek till. Skitjobbig, men det har varit bra träning innan op för att få upp pulsen när benen inte klarar av det.


4:e besöket hos sjukgymnast

Jag fick idag (7/11) visa och gå igenom mina övningar jag gör på gymmet. Får hela tiden höra att jag har bra styrka och balans och att jag tränar rätt. Naturligtvis är det skönt att höra men jag är ändå lite otålig. Det har gått drygt 9 veckor sedan operationen och om några veckor har jag passerat den magiska gränsen 3 månader. Då ska protesen vuxit fast så pass att det är ok att böja sig över 90°. Jag är redan ganska rörlig och klarar av att böja höften över 120° (sjukgymnasten böjde mina ben och mätte) men det kommer att kännas bättre och tryggare ju längre tiden går och kroppen har återhämtat sig.


Nästa besök är inte bestämt. Jag känner inte att det tillför något vad det gäller övningar eftersom jag har ganska bra koll på vad jag behöver och vad som fungerar. Men eventuellt blir det ett besök om ca en månad då jag varit i Halmstad på återbesök hos ortopeden som opererade mig. Eller så fortsätter jag träna som nu.

Gymmet igen

Bild från: https://www.sporttema.se/
Jag körde in på morgonen (8/11) och passet "Cardio fusion" var i full gång inne i gymmet med ny instruktör (som gapade och skrev på deltagarna, men utan engagemang, hm!). Men jag gjorde mina övningar parallellt. Började med Rip60 och fortsatte med min absoluta favorit, magrulle som har varit med mig i 20 år. Den effektivaste övningen för magen om man frågar mig. Lyckades krångla mig ner på golvet så nu kan jag inte längre skylla på att jag inte kan göra den övningen. 😊

Övningarna fredag 8 november:
  • Cykel 10 min
  • Rip60: rodd och squats 10 x 2 
  • Magrulle: 15 x 2 (favorit nr 1)
  • Balansplatta: squats och balans på ett ben med benlyft.
  • Höftlyft på pilatesboll 10 x 5 
  • Situps: 20 x 2 
  • Planka: 2 min x 2
  • Repen: 40 x 2
  • "Stakmaskin" 60 x 2. Bra för att få upp pulsen.

Måndag den 11 november gick jag igenom övningar från fredagen och la till raka *marklyft och *ryggresning på listan.

9 veckor efter op

  1. Tagit bort toaförhöjningen (1 nov). 
  2. Använder inga hjälpmedel förutom stavar på promenaderna
  3. Till gymmet första gången efter op. (4/11)
  4. Ca 1 timmes träningspass på gymmet 3 dagar i veckan.
  5. Trött i benen och får koncentrera mig för att inte halta. 
  6. Känner en stelhet i låren, speciellt om jag suttit en stund. Kanske också träningvärk efter träningen på gymmet.
  7. Min högra, "friska höft" gör sig påmind (smärta), speciellt på promenaderna.
  8. Vänster lår är fortfarande lite svullet på ovansidan, även vid ljumsken.
  9. Ryggen krånglar fortfarande men jag försöker träna höftlyft och röra på mig.
  10. Fortsätter med mina promenader, 2 - 2½ km 3 -4 dagar i veckan. 


Ont i ryggen


Min rygg har spökat från och till nu men jag har lyckats hantera det med promenader och höftlyft (bäckenlyft) morgon och kväll. Igår (12/11) blev det ingen promenad. Jag har fått mer och mer ont i min högra höft, speciellt när jag går, så jag vilade en dag. Stannade inomhus och jobbade med mattrasor till en ny mattväv. På kvällen kunde jag knappt resa mig från stolen....hm! Natten blev också oroligare än vanligt.

Smärtan i korsryggen var inte att leka med när jag klev upp morgonen efter. Jag lyckades ändå ta mig in till gymmet och där körde jag igenom de flesta av mina övningar, dock med stor försiktighet. Det kändes något bättre när jag var klar.

Väl hemma igen tar jag mina stavar och går en lång runda på drygt 3 km. Går genom skogen (naturreservatet) norrut mot Skummeslöv och sedan tillbaka på stranden och via Tallstigen upp till Kustvägen och hem. Riktigt skönt och ryggen känns ok. Nu ska jag inte fuska med promenaderna, helst varje dag om vädret tillåter.





Mitt ärr och jag 

Så här ser mitt ärr ut idag, snart 10 veckor postop. Jag är lite kluven om jag ska fortsätta tejpa eller om jag bara ska massera med lotion (eller olja). Får olika råd/synpunkter i gruppen Höftledsopererade på Facebook och kan inte riktigt bestämma mig.




Knäkudde

De första 5-6 veckorna kunde jag endast sova på rygg, vilket påverkade min sömn påtagligt. Jag kan inte beskriva vilken lättnad det var när jag äntligen kunde röra mig och vända mig obehindrat i sängen för att hitta en skön sovställning (finns att läsa här). 


Men nu känner jag av den icke opererade höften och min goa knäkudde jag använde innan operationen kommer till användning igen. Jag köpte den i börja av sommaren när smärtan och vilovärken var som värst. Kudden hjälpte mig genom nätterna och blev en trogen följeslagare även när jag reste bort. 

Jag har läst i gruppen Höftledsopererade att många tycker det är en lättnad att slippa kudden efter operationen. Men jag "älskar" den😉. Den är lätt och mjuk och formen gör att den ligger på plats. 
Till er som har svårt att sova p.g.a. smärta i höften/höfterna och som inte har "upptäckt" kudden kan jag verkligen rekommendera den.

Stubbar

Våra stora tallar, som vi avverkade förra veckan, lämnade efter sig stora stubbar. Idag kom en kille med en stubbfräs och fixade även den delen. Vilka maskiner det finns som jag inte hade en aning om. Det tog knappt en timme att fräsa bort de fyra tallstubbarna plus några små gamla stubbar. En härlig frisk trädoft ligger nu i luften runt huset.




10 veckor efter op

  1. Använder inga hjälpmedel förutom stavar på promenaderna
  2. 1 -1½ timmes träningspass på gymmet 3 dagar i veckan.
  3. Promenader 2½ -3 km 3-4 ggr i veckan
  4. Känner en stelhet i låren, speciellt om jag suttit en stund. Kanske också träningsvärk efter träningen på gymmet.
  5. Min högra, "friska" höft gör sig påmind, speciellt på promenaderna.
  6. Vänster lår är fortfarande lite svullet på ovansidan, även vid ljumsken.
  7. Ont i ryggen! Får inte fuska med promenaderna och träningen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar