söndag 17 november 2019

Snedbelastning? - vecka 11 och 12

Ryggen igen!

Tyvärr har inte ryggvärken släppt. I fredags (15/11) var en sämre dag. Körde i alla fall in till gymmet. Gick igenom mina övningarna med stor försiktighet. Men tyvärr kändes det inte bättre efteråt. När jag duschar och byter om ser jag mig i helfigur i spegeln och tycker att min kropp är sned. Den lutar en aning till vänster, som om mitt vänstra ben (opererade benet) är kortare. När jag lyfter en aning på benet blir kroppen rak. Vad är detta??!! Kan mina ryggproblem bero på detta? Är mitt vänstra ben verkligen kortare?


Jag skrev ett inlägg i "höftgruppen", som jag följer på Facebook. Fick ett antal svar och goda råd, bl.a. att jag eventuellt snedbelastar när jag går och att jag ska använda kryckor istället för stavar på mina promenader. Kan det verkligen vara så? Jag får återuppta kryckorna, det är ju i alla fall värt att testa. 

Detta kommer jag självklart ta upp med min ortoped på återbesöket den 2 december. 



Söndag

Det blev en promenad även idag (17/11) och nu lämnade jag stavarna hemma. Tanken var att jag skulle koncentrera mig mig på gången och hur jag belastar båda benen lika. Jag försökte räta på ryggen och ta ut stegen ordentligt. Men jag upplever att vänster lår är "tjockare" eller stummare och fick verkligen anstränga mig att inte "sjunka ner" på vänster sida. Antagligen beror detta på att det smärtar i höger ljumske när jag går, alltså den icke opererade sidan. Ryggen känns dock ok när jag går men annars ingen förbättring på den fronten.


Jag gick genom skogen norrut, som jag brukar och hem via stranden. Idag hade jag lite motvind på hemvägen, men för övrigt var det fint väder och solen lyckades titta fram en stund.



11 veckor efter op

  1. ONT I RYGGEN!
  2. Fortsätter träna på gymmet 3 dagar i veckan.
  3. Gör höftlyft (bäckenlyft) 20 x 5 morgon och kväll.
  4. Upplever att jag börjar känna musklerna i kroppen komma tillbaka. Speciellt lår och mage.
  5. Lite orolig för att mitt opererade ben är kortare än det andra! Kan mina ryggproblem bero på detta eller är det snedbelastning som är orsaken? 
  6. Vänster lår känns tjockare/stummare. 


Stel i kroppen

Min rygg är fortfarande ett problem och jag börjar bli ganska trött på det här. Jag ringde upp min sjukgymnast för att diskutera detta. Han tycker dock inte att jag ska ta upp kryckorna igen eftersom jag inte haltar. Däremot anser han att jag ska dra ner på min träning och koncentrera mig på basövningarna och promenader. Det låter faktiskt vettigt.

Nu har jag ett inbokat möte nästa vecka och då får vi se vad han säger mer angående snedbelastning, ryggen mm.

Jag var så peppad att få ta upp lite av mina gamla övningar på gymmet och min kropp kanske inte var redo än, trots allt. Det är så lätt att ryckas med när man känner sig starkare och vill återfå sin forna form. Men hur svårt ska det vara att skynda långsamt?

Höftgruppen på Facebook har varit ett bra forum för att lufta frågor av alla slag, få uppmuntran och inspiration. Men ibland har andras framsteg känts stressande. Där finns några "supermänniskor" som går flera kilometer efter endast några dagar, går utan kryckor efter en vecka etc. Men självklart finns det andra som inte har det så lätt.
När jag då tänker tillbaka på mina kämpiga första veckor med rollator så blir man ju lite avundsjuk, att vissa kommer så snabbt tillbaka. Jag vet att man ska inte jämföra sig med andra, men det blir omedvetet så ändå.

Jag känner mig extremt stel i kroppen på morgonen och det beror väl delvis på min rygg, som inte vill samarbeta. Mitt vänstra lår känns också stelt och "klumpigt". Har det varit så hela tiden eller tänker jag mer på det nu när jag vill kunna röra mig som "vanligt"? Min högra höft smärtar mer och mer när jag går och jag får koncentrera mig så att jag inte haltar eller vaggar, som jag gjorde mer eller mindre innan operationen.

Oförändrat

Jag har tagit det lugnt i veckan med tanke på min onda rygg och hoppade gymmet i onsdags. Igår blev det pepparkaksbak och lite annat pyssel. Det har inte ens blivit några promenader. Veckan har bjudit på några regntunga dagar som inte lockar till att gå ut. Dessutom har jag mer och mer ont i min högra höft som hämmar min gång. Vila är det som gäller just nu.


Fredag 22 nov körde jag in till gymmet igen. Men jag tog det mycket lugnt! Cyklade ca 15 min, + repen och stavmaskinen. De övningar är bra för att få upp lite puls. Därefter några lätta balansövningar; squats på balansplatta mm. Jag fick ett tips i "höftgruppen" på en övning som ska vara bra för ryggen; "Katten": svanka - kuta rygg som jag gör på gymmet men även hemma. Den övningen känns skön och mjukar upp kroppen, i alla fall tillfälligt. Kommer att fortsätta med den övningen några gånger per dag.

Bild från: https://yogobe.com/

Julklappar 

Dagarna har för övrigt ägnats åt julklappsinköp. Det innebär inte att jag stressat runt i affärer utan det har varit soffhäng framför datorn. Med 7 barnbarn blir det lite planerande ....... Men nu är allt i hamn, .... tror jag! 😄 De senaste åren har de flesta julklappsinköpen skett via nätet.


Lussebullar

Så var det dags för årets julbak, dvs lussekatter och saffranskrans. Det finns inget som smakar så bra som hembakt och helst ska lussekatterna avnjutas nygräddade och halvljumma med en kopp kaffe. Saffranskransen är en tradition från min barndom. Min mamma bakade alltid en sådan krans och nu uppskattas den av mina barn.


Egentligen har jag lite kluven inställning till julen. Som barn älskade jag julen med allt vad det innebar. Men som vuxen känner jag alla förväntningar som ska uppfyllas och det skapar lite ångest eller stress. Ofta har jag tänkt att det skulle vara skönt att bara resa bort och slippa allt. Men har man barn och barnbarn vill man ändå vara tillsammans med dem och göra det så trevligt och mysigt som möjligt. Men den kommersiella delen skulle jag kunna vara utan.

När jag arbetade i skolan som textillärare var december månad den absolut stressigaste tiden. Alla elever som skulle bli klara med sina arbeten och betyg skulle sättas. Men som pensionär är det trots allt lite lugnare. Jag kan i god tid planera och förbereda mig inför julhelgen.

Nu ser jag framemot julen, att få träffa barn och barnbarn. Eftersom 6 barnbarn bor 60 mil bort så är det inte så ofta vi ses.



12 veckor efter op

  1. Ont i ländryggen
  2. Försöker göra övningar som är skonsamma men bra för ryggen.
  3. Sover relativt bra.
  4. Går utan kryckor och har även släppt stavarna.
  5. Höger höft smärtar mer och mer och det innebär färre långpromenader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar