måndag 16 januari 2017

Karpaltunnelsyndrom

Mina anteckningar om operationen av min hand - en helt annan typ av resa.



För drygt tre år sedan fick jag diagnosen karpaltunnelsyndrom. Det innebär att handen domnar bort och känseln försvinner i fingrarna, ungefär som när ett ben eller arm "somnar". Besvären är störst nattetid men även på dagen när man utför enformiga arbeten.

Jag hade haft besvären under fler år men tänkte att det kanske hör till åldern. När jag började googla besvären insåg jag vad det var och tog kontakt med min vårdcentral.

Men min läkare rekommenderar inte operation utan istället handskenor som håller handen rak. Dessa använde jag främst på natten och de hjälpte till en viss del. Men problemet med trång karpaltunnel med domningar som följd kvarstod. Trots att jag är högerhänt kändes besvären mest i vänstra handen.

Under åren som gått har jag talat med många som gått igenom operationen och som är mycket nöjda med resultatet. De har peppat mig att ta tag i problemet och gå till en annan läkare.

I höstas ringde jag min vårdcentral och bad att få träffa en annan läkare än min "husläkare" för att få en "second opinion". Det gick bra och jag fick en tid 29/11, dagen innan vår planerade resa till Thailand. Läkaren konstaterar samma sak, karpaltunnelsyndrom och föreslår operation. Han säger också att detta är en rutinoperation. Jag ber att remissen skickas till Capio Movement i Halmstad eftersom jag hört så mycket positivt om dem. Hela besöket tar ca 5 min.

Ok, det känns ju bra att det börjar hända något. Tänker att de hör nog av sig efter jul och nyårshelgen.

Sista dagen i Thailand (17/12) får jag ett sms från Movement. Det är en påminnelse att jag har en inbokad tid på måndag den 19/12!
Oj, jag har alltså fått en kallelse som ligger i brevlådan där hemma. Vilken tur att det inte var tidigare. Nu hinner jag precis hem, landar på Kastrup vid 19-tiden på söndag kväll den 18/12. Några timmar senare är vi hemma och jag kan läsa kallelsen. Ett läkarbesök inför ev. operation. Tack och lov har jag inbokad tid först på eftermiddagen.

Lite trött och jetlaggad kör jag upp till Halmstad på måndag. Jag är i god tid eftersom jag är osäker på om jag hittar. Efter lite sökande hamnar jag rätt.
Blir inkallad lite tidigare än avtalad tid och träffar en äldre trevlig läkare med glimten i ögat. Han konstaterar samma sak som tidigare - karpaltunnelsyndrom. Han förklarar vad det är och föreslår operation. Hela besöket tar ca 5 min! Jag kör från Movement kl. 14.21 enl. parkeringskvittot och då var min avtalade tid 14.20!

Någon dag senare får jag en kallelse för operation den 17/1 2017. Så snabbt allt har gått sedan jag väl tog kontakt med min vårdcentral. Läkarbesök 29 nov till operation 17 jan = 49 dagar! Och då en julhelg däremellan.

Dagen för operation närmar sig och kvällen innan börjar förberedelserna.
Jag duschar och tvättar håret med Descutan tvål som jag köpt på apoteket. Efter det får jag inte använda hudcreme eller bodylotion. Sedan rena kläder och rena sängkläder. På morgonen ny dusch (ingen hudcreme, ingen smink). Jag får inte äta något efter 24.00 kvällen innan, endast ett glas juice/kaffe på morgonen och 2 timmar före ankomsttiden 9.00.
Fortsättning följer: operationen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar