tisdag 7 januari 2020

Thailand 14 jan - 5 feb

Egentligen hade jag tänkt bort Thailand denna vinter eftersom jag mer eller mindre varit konvalescent hela hösten efter min höftledsoperation i början av september. Men vi vill gärna komma bort från mörkret och njuta av värmen under den mörkaste tiden på året. Vi har blivit lite bortskämda eller kräsna vad gäller värmen efter flera resor till Thailand de senaste 6-7 åren så valet blev Koh Lanta igen. Jag säger som min dotter: "en del av mitt hjärta finns där".

Första gången vi reste till Thailand valde vi Koh Lanta och blev såld redan då. Lugnt, avslappat och familjevänligt. Vi bodde då på Klong Kong, en bit ner på ön. Där såg vi inte många svenskar men annars är ju Koh Lanta omtalad för att locka många svenska familjer och på norra delen finns även två svenska skolor. Efter den resan har det blivit några andra öar i Thailand.
Klong Kong beach 2013
Klong Dao beach dec 2016
Båttur från Koh Lanta till Koh Rok dec 2016

Oasis yoga bungalow resort dec 2018
Efter mycket googlande köpte vi till slut flygbiljetterna på Thaiair. Vi har flugit med dom tidigare och var mycket nöjda då. Men allt förändras snabbt i den branschen så vi får se hur det är denna gång. 
Bokningen gick genom Ticket och idag hade jag kontakt med dem angående förbokning av sittplatser. Jag hoppade över detta vid första bokningen eftersom det skulle bli ett tillägg på nästan 800 kr. Men efter en del funderingar vad det kan innebära att inte reservera plats. "Risken" finns att vi hamnar långt ifrån varandra. Men nu har jag bokat plats både på utresa och hemresa till ett pris på drygt 500 kr. 😀




Jag har bokat 7 nätter på Lanta Island resort som ligger mitt på Klong Dao. Vi hade gärna bott på Oasis men där var fullbokat hela säsongen. Vi kommer definitivt att besöka resorten för yoga  eller ev lunch. 
Efter första veckan ska vi bo några nätter på Klong Nin, som ligger längre ner på ön. 



Nu har jag börjat tänka igenom min packning och ser verkligen framemot att få vara i värmen under tre veckor.

Thailand nästa

Äntligen på väg! Vi får skjuts till stationen vid 8-tiden och tåget mot Kastrup går i tid, 8.25. Vi är ute i god tid för man vet ju aldrig det där med förseningar.

Incheckning och säkerhetskontroll går smidigt. Min höft piper, men det känns som om det hör till vanligheten, med höftprotes som ger utslag.
Efter en cappuccino går vi till gaten och det blir inte lång väntan till det är dags att boarda. Vi lyfter vid 14-tiden och genast börjar servering av dryck och middag. Jag tycker kabinpersonalen verkar stressade och får ingen ögonkontakt. Men de är effektiva och vi får vår mat. Hinner knappt äta färdigt innan de samlar in brickor mm.
Sedan försöker jag vila även om jag inte kan sova sittande i en flygplansstol. Ca 2 tim innan vi ska landa blir vi serverad frukost. Ganska rejäl sådan efter mina mått mätt.


Äntligen framme!

Vi landar 5.20, alltså 1 tim tidigare än det står på biljetten. Men tyvärr har vi ingen större glädje av det eftersom vi får vänta in vårt plan till Krabi. Immigration sker när vi ska gå till gaten vid inrikesflyget. Det går verkligen smidigt, inga köer som det kan vara när man inte ska vidare.

Planet till Krabi är nog lika stort som det vi flög med från Köpenhamn. Även detta Thaiair. Planets planerade avgång är 8.10 men blir försenade ca 49 min p.g.a. en familj (kineser) är försenade!! Vi blir serverad en tonfiskwrap och en liten flaska vatten + kaffe på planet. Smakade bra då vi nu är trötta och hungriga.

Väl framme väntar en bil på oss som ska ta oss till Lanta Island resort på Koh Lanta. Nu är vi ordentligt trötta.
Vi får vår bungalow B6 som och byter om. Tar ett dopp i det ljumma vattnet. Promenerar sedan längs stranden norrut ca 500 m till Oasis. Äter en lätt lunch där, Oasis sallad och träffar sedan R med familj som bor i samma bunge som ifjol.

Sedan en stund på stranden innan det är dags för middag. Vi stannar på Lanta Island och blir positivt överraskad vad gäller maten. Vi äter wokade grönsaker med seafood och ris till. Mycket fräscht och gott


Eldshow på stranden

...... ett återkommande skådespel i Thailand och Koh Lanta är inget undantag. Vi har sett det flera gånger under våra resor men det är lika fascinerande varje gång.
En av mer spektakulära är vid Indianens bar, strax norr om vår resort.

Dagen tillbringas på stranden med många bad och på kvällen äter vi på Easy Bar. Efter middagen flyttar vi över till Indianens bar och beställer en mojito. Vi sitter i solstolar å första parkett och imponeras av föreställningen. Man har en känsla av att han dansar med elden till musiken.


Lanta Island Resort

Resorten Lanta Island ligger vackert vid stranden mitt på Klong Dao. Det finns gott om klassiska solstolar och tillgång till skugga vid stranden.

Vår bungalow ligger längst in i trädgården, vackert omgiven av träd och annan växtlighet. Stigar i betong slingrar sig genom trädgården ner till stranden. Stor restaurang och bar i anslutning till stranden och vi har ätit både frukost och middag där. Helt ok men kanske något dyrare än på andra ställen.
Bungalow är mycket enkel men det är rent och fräscht. Lakanen byts varannan dag och handdukarna varje dag. Lite väl ambitiöst men så är tydligen rutinerna här.
Saknar dock en del praktiska detaljer. Mycket dålig förvaring av kläder, endast två vägguttag och krokar på väggarna. Jag jämför också med bungalowen på Oasis som vi bodde i ifjol, vilken var enkel men så mysig och genomtänkt när det gäller inredningen.
Tyvärr är sängarna superhårda. Ja, jag vet, det är ganska vanligt. Men de senaste åren har vi upplevt en tendens till bättre och skönare sängar, både här i Thailand och i Grekland (som är vårt andra favoritresemål). Med mina stela höfter stör det mig mer än vanligt. Tack och lov tog jag med mig min sköna knäkudde.




Yin yoga

Idag går jag upp lite tidigare. Har sovit bättre om än ganska ryckigt. Det är svårt att hitta en skön sovställning i dessa hårda sängar och med mina höfter, en opererad och en som gör ont....

Jag tar en lite yoghurt på rummet och kaffe innan jag promenerar bort till Oasis yoga för ett Yin yoga pass. Bara miljön lockar och även om jag inte kan yoga fullt ut måste jag testa.
Jag är tidig men "yogasalen" fylls snabbt på. Jag uppskattar att vi blir över 40 personer som deltar. Fara som leder passet går runt och instruerar, pratar och ger en behaglig atmosfär så bara att vara där är värt allt. Jag följer med i de flesta positionerna men in och utåt rotationer med benen fungerar inte.



Väl tillbaka på Lanta Island blir det strand och bad resten av dagen.
På kvällen äter vi på vår resort och går sedan en promenad längs stranden. Hamnar sedan på Indianens bar strax innan kvällens föreställning. Ikväll var han inte riktigt i sin bästa form. Tappade eldstavarna flera gånger och vid ett tillfälle såg det riktigt otäckt ut när en eldstav hamnade framför några barn. Tack och lov gick det bra men rädda, gråtande sprang de iväg.

Mulen dag

Vi äter vår frukost här på resorten, Mussli, yoghurt med massa fruktbitar, 110 Bath. Riktigt gott! Sedan blir det stranden. Nu lyssnar jag på Anna -Marie Schjetlein, "Döden under ytan". Det är den 4:e boken i en serie som utspelar sig i sjukhusmiljö i Halmstad. Titlarna på böckerna ger inte böckerna rättvisa. Fred tar en långpromenad längs huvudgatan söderut förbi Long Beach.


Vi äter en lätt lunch här på Lanta Island. När jag kommer upp till vår bungalow inser jag att solen tar trots att det mestadels varit en mulen dag. Jag smörjde in mig med solskydd, om än inte så noga, och jag har ändå fått mer färg än jag borde. Inte bränd, men....

På kvällen går vi upp till huvudgatan och restaurang Sole Mare, den italienska restaurangen som vi ätit på innan. Det blir Spagetti Frutte di Mare och ett glas rött. Så gott och bra lite omväxling från thaimaten.



Lunch på Oasis

Vaknar till en solig dag. Frukost här på Lanta Island. Njuter verkligen av närheten till stranden och utsikten från vårt frukostbord. Det väger upp en hel del av bungalowens standard eller rättare sagt de hårda sängarna.

Sedan blir det solstol i skuggan intill stranden. Jag försöker simma en stund varje gång jag går i vattnet och det känns bättre och bättre i höfterna. Att vara still en längre stund är nog det sämsta. Då stelnar jag till och det tar en stund innan de "mjukas" upp igen.


Idag promenerar vi bort till Oasis och äter lunch. Jag väljer en frukttallrik medan F äter "Tomato Pesto Melt".




Kvällens middag intas på SoGood (deras facebooksida). Det blir Massaman curry med seafood för mig och en Green curry (spicy) rätt till F. Vi har ätit här tidigare år och maten har varit god.


Bordet nära oss sätter sig en kinesisk (tror jag) familj på 8 personer. De plockar fram små tallrikar i plast och ätpinnar till alla och beställer ett antal rätter som de sedan delar på helt enligt kinesiska sedvanor. Men det som får oss att reagera är när en av männen går och handlar några 1½ liters flaskor läsk och ett antal burkar öl i Minimart intill restaurangen. Allt plockas upp ur plastkassen och ställs på bordet. Sedan ber de servitörerna att få glas till alla......Alltså?! Personalen tittade på varandra men protesterade inte.... 

Sista kvällen på Klong Dao

Startar morgonen med en promenad söderut längs stranden. Det är redan varmt, nåja det är varmt dygnet runt, och jag går i endast bikini. Temperaturen kommer aldrig under 26°. Vi använder inte AC:n på natten så nätterna blir svettiga.

Efter promenaden blir det frukost och sedan bad. Idag blåser det mer än vanligt, - sköna, ljumma vindar. Men det är inte så behagligt när sanden yr och ansiktet känns sandblästrat. Jag fortsätter att simma och noterar att det blir lättare och lättare att röra benen. Paus för en lätt lunch på Island Bar.

Kvällens middag blir på Krua Nidnoy längre ner på Klong Dao tillsammans med Rebecca och Lilo. God mat och trevlig sista kväll här. Imorgon drar vi söderut till Klong Nin. Ska bli lite spännande att "upptäcka" den stranden.


Lämnar Lanta Island Resort

Sovit något bättre i natt och det beror nog på att natten kändes något svalare eller mindre het än tidigare. Det blåste hela dagen igår och bidrog nog till att temperaturen sjönk någon grad.


Vi packar ihop våra väskor för flytt söderut på Klong Nin. Vid 11-tiden kör en tuk-tuk oss till Nature Beach resort på Klong Nin. Vi har bokat endast 2 nätter men efter att vi fått se rummet, som ser bra ut, vill vi förlänga vistelsen här. Tyvärr finns endast en natt ledig i samma rum. Men vi bokar det och kollar vidare på omgivningen.

Delar av resorten ligger på andra sidan huvudgatan och så även vårt rum. Men vi inser att det är mer en fördel eftersom omgivningen är betydligt lugnare än strandsidan. Det är ändå inga avstånd att tala om.
Vi vandrar längs stranden, som är otroligt het, för att kolla in olika boende. Men det är svårt att se vad de olika resorterna heter eftersom restaurangerna som ligger mot strandsidan heter något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar