tisdag 26 februari 2019

Karpaltunnel - högra handen

Det är två år sedan jag opererade min vänstra hand och nu är det dags för den högra. Jag har skjutit på det en tid. Symptomen i den högra handen har inte besvärat mig lika mycket som i den vänstra handen. Men när jag började tappa känseln i ringfingret ringde en liten varningsklocka. Besökte läkare i november, fick en remiss till Capio Movemennt i Halmstad. Nytt läkarbesök 9 jan på Movement.

Jag får tid för operation måndag 25 feb klockan 14.00. Kvällen innan duschar jag med Descutan tvål och upprepar detta på måndagsförmiddag. Känner mig lite spänd och låg trots att jag vet att det kommer att gå fort och att jag blir väl omhändertagen på Movement. Men väntan hemma blir seg.... Jag äter frukost och efter kl 8 och får jag inte äta något innan operation.

Vi kör till Halmstad i god tid och anmäler mig i receptionen en halvtimme före utsatt tid. Tar hissen till våning 3 och där får jag vänta en stund innan jag får byta om och göra mig redo.
Nu får jag tvätta handen igen med Descutan tvål. Tiden går och läkaren dröjer. Bläddrar i några magasin och lyssnar på Spotify. Jag får låna hörlurar eftersom jag "glömde" mina. Messar Fred att op är försenad...
Efter ca 1 timme kommer min läkare David W och ger mig bedövningsspruta i handen. Sedan går jag in i operationssalen och lägger mig på en brits. Ganska svalt i rummet och jag bäddas om med ett papperstäcke.  Ett skynke med hål i där jag trär igenom min vänstra hand, läggs över en ”stång” så att jag inte kan se något av operationen. Här tvättas handen IGEN! Noga. Bedövningen testas genom att läkaren nyper med en pincett i handen. Armen ligger på ett armstöd till vänster. 
En manschett spänns runt armen för att stoppa blodtillförseln i handen. Inget av detta varken ser eller känner jag men sköterskan informerar mig. 
Jag har med mig min mobil och lyssnar på Spotify för bättre kunna slappna av.

Operationen tar bara några minuter och jag går själv till omklädningsrummet. Denna gång kan jag faktiskt klä på mig alltsammans inkl skor utan hjälp. Fingrarna är inte så bedövade som förra gången.
Jag blir sedan serverad en bricka med kaffe och smörgås. Smakar så gott då jag inte ätit något sedan i morse.

Läkaren kommer och pratar kort med mig och överlämnar ett brev med bl.a. några värktabletter och en remiss till distriktsköterska för att ta bort stygnen. 
Känns så skönt att allt är över. Nåja nu väntar en tid då min högra hand inte fungerar som vanligt. Men det är övergående. Messar F som tillbringat väntetiden i Halmstad.

Nu blir det soffan några dagar. Känner hur bedövningen släpper efterhand. Men ingen smärta så tabletterna får vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar