torsdag 4 februari 2016

Koh Kood - Dag 8 -12

Idag ska vi ta båten till Koh Kood

Det blir lite tidig frukost för mig idag (F hoppar den) eftersom "pickup" bilen hämtar oss vid 9-tiden för att köra oss till Bang Bao längst i söder på Ko Chang. Därifrån utgår båtarna som tar oss till öarna söder om Ko Chang. Frukt, yoghurt och müsli - 80 bath + kaffe 50 bath

Mitt i frukosten får jag oväntat besök! En grön trädsnok ramlar ner på mina ben! Och, nej, jag hann inte fota den!! Men hittade några bilder på nätet som överensstämmer med min gäst. Se här

Vi har valt speedboat som avgår 9.30 och ca två timmar senare anländer vi till Koh Kood. Båten går in till stranden där vi ska bo. Verkligen smidigt! Av med sandalerna och sedan gå några meter i vattnet så är vi framme.

Det här känns som rena paradiset! Vackert, kristallklart vatten och ett lugn vilar över området. Inget dunka dunka här att somna till. Kommer vi sakna det?
Flera resorter ligger på rad bredvid varandra, men man ser dem knappt från havssidan, allt ligger vackert inbäddat bland palmer och lite annan grönska. Vår resort Medee har endast 13 bungalow och är relativt nybyggt/nyöppnat (2015) Och det ser verkligen fräscht ut.

Kvällen avslutas med middag på MeDee resort och sedan en drink i baren på Sea Far resort som ligger alldeles bredvid oss. Konstaterar att priserna är högre här än på Ko Chang. Gin o tonic 200 bath (140 bath på Lonely Beach)

Lugnt!!

Koh Kood är en betydligt lugnare ö än Ko Chang med mindre nattliv, åtminstone där vi bor nu. Men det passar två pensionärer. Mycket vänlig och hjälpsam personal och man känner att de verkligen vill att vi ska vara nöjda.

Här är vår bungalow på MeDee resort.

Jag hade problem med min bokning på White Sand Beach Resort (Ko Chang) idag, alla bungalows var uppbokade. Men då bad jag kvinnan i receptionen att ringa till resorten och vips fanns det en bunge precis en sån jag var ute efter. Nu har jag haft lite mailkontakt med dem och förhoppningsvis ska allt fungera och när vi återvänder till Ko Chang blir det på White Sand Beach som ligger på den norra delen av öns västkust.
Annars har dagen tillbringats på den ljuvliga stranden rakt ner vid vår resort.

Mitt på dagen kommer nya gäster med speedboat från Ko Chang. Så mycket mer händer inte här.

Klong Chao Waterfall - dag 10

Här lever vi i en bubbla. Ja. det är verkligen vackert här med fin strand och sagolikt vatten.

När vi kom hit gick vi iland på stranden vid vår resort så vi har inte sett mycket av ön.

Moppen tankas - bensin i en petflaska!

Men idag beslöt vi oss för att hyra moppe och köra en bit längs kusten. Koh Kood är verkligen en kontrast mot Ko Chang. Turismen har inte kommit så långt här och är inte alls så exploaterad. Men längs västkusten finns ett band av stränder där ett antal resorter av olika klass finns.
Första målet på vår tur är Klong Chao Waterfall. Det finns 3 omtalade vattenfall här på ön och vi valde det som låg närmast (förstås)

Vägen är väl skyltad och vi är naturligtvis inte ensamma på vår utflykt. Väl framme öppnar sig en "oas". en liten sjö/damm framför vattenfallet. Många badar och så gör även jag. Försökte kliva upp på den smala kanten nedanför fallet, men lyckades inte.
Sedan fortsätter vi söderut och rekar lite. Hamnar till slut på en ljuvlig sandstrand, - vit mjölliknande sand. Resten av dagen tillbringar vi där.

En kvinna står på andra sidan vägen (i vägrenen) och säljer grillad kycklingdelar, sallader, grillad majs mm. Jag köper varsin grillad majskolv som får bli dagens lunch

Kinesiska nyåret - dag 11

Idag börjar firandet av det kinesiska nyåret och vi hörde smattrande smällar på morgonen. Vår resort har dukat upp en massa kinesiska rätter till frukosten. Mycket kött i olika förmer, men det lockar inte så tidigt på dagen. Det får bli min fruktskål med yoghurt som vanligt

Varje morgon dyker denna man upp och vänder med sin bil på gräsplanen framför oss.

Idag har vi köpt båtbiljett till Ko Chang, - reser tillbaka dit imorgon. Det blir speedboat även denna gång. Men vi är lite oroliga (nåja inte än) att det ska blåsa för mycket. Idag på morgonen ligger vinden på och vågorna går upp på hela stranden. Men imorgon ska den avta enligt väderprognosen.

Det blir stranden även idag och vattnet drar sig tillbaka under dagen.

Kvällarna här på Medee resort bjuder på fantastiska solnedgångar.

Nam Leuk Pier vid Thapao Beach - där vi bor

Hela stranden färgas rosa av himlen

Speedboat till Ko Chang

Vaknar till en svalare dag. Packar det sista och checkar ut från vår fina bungalow. Nu väntar nya äventyr på Ko Chang och White Sand Beach.

Speedboaten hämtar oss på stranden 14.45 (något försenad). Vi kliver ombord och sen bär det iväg med väldans fart!

Vi anländer till Bang Bao knappt en timme senare, jämfört med resan ut som tog drygt 2 timmar.
Men då gick vi in till flera öar.
En taxi kör oss till White Sand Beach Resort som ligger allra längst upp på White Sand. Här möter oss ett helt annat boende än på Koh Kood. Gamla slitna bungalows, men ändå funktionella och charmiga. Allt det viktigaste man behöver finns, AC, dusch och toa, kylskåp med minibar etc. Närhet till en fin sandstrand. Men....wifi fungerar inte för tillfället så nu sitter jag på Rock Sand som ligger en bit söderut på stranden.