torsdag 6 december 2018

Oasis yoga Bungalows

Blixt och dunder

Jag har haft ont i höften (efter gårdagens promenad på stranden) och tvekar om jag ska gå på yogan. Men väljer ändå att gå 10.00 på Flow. Anna hoppar dock då hon inte känner sig kry. Det visar sig att hon har feber. Barnen har varit dåliga från och till, öroninflammation men nu är det Annas tur. Hänger mest runt poolen.

Dagen är lite halvmulen och mot kvällen kommer regnet. Det riktigt vräker ner och blixten slår alldeles i närheten. Vi beslutar oss för att hämta mat från en restaurang och äta den här på Oasis. Nu kommer deras matlådor till användning. Linus kör iväg och handlar.

Mest mulet idag

Åter en mulen dag. Hoppar över yogan och tar det lugnt. Anna och Filippa mår inte bra och senare visar det sig att även Casper är hängig. Vi börjar misstänka att det är poolen som är boven till att så många barn har ont i öronen.

Sol igen

Idag skiner solen igen och det blir en stund på stranden. Dricker fruktshake på D.R. Lanta (där vi bodde för 2 år sedan). På kvällen middag på SoGood längs stranden. Regnmolnen hopar sig och vi väljer att sitta under tak.

Båtutflykt till Koh Ngai

Strax efter 8 kommer en taxi och hämtar oss för att ta oss till Old town på östra sidan. En Long tail båt tar oss sedan till Koh Ngai eller Koh Hai som ön också kallas.

Bild från http://www.citiestips.com

Det blåser och det blir ganska skumpig resa med vatten som stänker ner flera av passagerarna.

Klong Dao

Stranden rakt nedanför Oasis yoga är fantastisk, ganska långgrunnt men är man van vid Laholmsbukten så är detta helt ok. Barnvänlägt är det i alla fall. Men det jag saknar här är lite skugga. Vi söker oss ofta till stränder med lite träd som kan ge skugga men här finns inte det. Man kan inte få allt.
Idag när Linus hade tagit ner supen till stranden utmanade han mig och ville att jag skulle testa den. Skam den som ger sig och jag ville inte fega.... Och, ja det var lite vingligt men ända kul.

På kvällen tog vi taxi in till Saladan och åt på Catfish. Trevlig restaurang i gamla delen i Saladan. Rebecca och hennes flickor var också med. Tanken var att vi sedan skulle gå en liten shoppingrunda inne i stan, men  när regnet öste ner tog vi en taxi tillbaka till Oasis. Shopping får bli en annan dag

Oasis Yoga Bungalows

Oasis Yoga Bungalows ligger på norra Koh Lanta. Resorten gränsar inte till stranden men det är endast 100 m att promenera till den fina breda stranden Klong Dao. Många familjer söker sig till denna strand då den är mycket barnvänlig.

Resorten är relativt liten med prunkande grönska bland husen. Totalt finns det 21 bungalows och två villor (som består av två sovrum, två badrum och ett litet kök+ litet allrum). Där finns också en liten restaurang som serverar frukost och lunch.

Vår bungalow A3 med utsikt mot poolområdet

Trevligt poolområde där vi tillbringade många timmar. Pratstunder med nya vänner eller sitta och läsa (lyssna) en bok. En samlingspunkt mitt i oasen.

Casper matar fiskarna som simmar i dammen bredvid restaurangen

Skönt även när det regnar om det är över 30 grader varmt.

Saladan

Idag planerar vi en liten shoppingtur in till Saladan. Vi tar en tuk-tuk in och Linus och Casper kommer efter på moppe. Köper några saronger och en klänning. Anna och jag handlade fler sarongerna tillsammans och prutade då till 140 bath/sarong = ca 40kr. Klänningen 350 bath =100 kr. Känner mig nöjd med mina inköp.
Efter vår lilla shoppingrunda är vi törstiga eller lite hungriga. Köper varsin fruktshake längs gatan.

Väntar på att Linus och ska ansluta och efter ännu en lite köprunda går vi och äter The Frog

Yoga

Att starta dagen med ett yogapass i denna värme har varit helt underbart. Den form av yoga som erbjuds här är en blandning av Ashtanga och Hatha yoga. Schemat med veckans klasser varierar under säsongen. Men så här såg det ut när vi bodde här.

Båsta Farra kör 30 min morgonyoga - från facebook.com/OasisYogaLanta/

I anslutning till shalan (yogastudion) finns en liten butik där man bl.a.kan köpa yogatillbehör och plåtflaskor (Trash Hero) mm.

Kids yoga

På onsdagar erbjuds yoga för barn och idag fick jag följa med Filippa när hon var med. Nu är det Kate som håller i yogapasset. Filippa har varit med tidigare och placerar sin matta längst fram mittemot Kate

Lucia 13 december

Idag gick vi till Luddes skola, Sanuk och fick vara med om Luciafirandet. Så himla fint 💖

Ludde var pepparkaksgubbe och sjöng med i alla sånger med hög röst.

På kvällen åt vi middag på Taste tillsammans med Rebecca och hennes flickor. Avslutade med en thaipannkaka (- banan och choklad) längs gatan. Drypande fet och söt med så god.

Hejdå familjen Liljeqvist

Att tre veckor kan gå så fort när man i princip inte gör någonting? Idag var  det dags att säga hejdå till Anna, Linus, Ludde, Filippa och Casper. Efter sju veckor har de satt avtryck på Oasis och många slöt upp för att ta farväl. Nu väntar en låång resa för dem när de lämnar Koh Lanta vid 14-tiden.

Det känns ovant och lite tomt att det är bara vi två som går ut och äter på kvällen. Vi hamnar på Picasso som ligger längs Kong Dao. Avslutar kvällen med en drink på SoGood och njuter av el
dshowen på stranden.

Idag lämnar vi Oasis

Startar dagen med yoga ❤. Det är sista chansen att få delta, njuta av Farras yoga Flow. Jag kommer naturligtvis att sakna detta. Vi packar ihop våra saker för att lämna Koh Lanta och Oasis Yoga Bungalow i eftermiddag. Vi får behålla vår bungalow under dagen så ingen panik. Transfer är beställd till 16.00. 300 bath/person när man bokar med en public van. Privat taxi kostar 2000 bath

Vi har valt att ha en övernattning nära Krabi flygplats eftersom vårt flyg avgår på förmiddagen.
Det är andra gången vi bor på Palmari Boutique Hotel. Enkelt men fräscht och sköna sängar. Billigt dessutom, ca 385 kr för  en natt. För några  bath till får vi transfer till  Krabi flygplats.

Hemresa

Sovit lite oroligt trots sköna sängar. Men så är det väl när man har en lång resa framför sig. Äter frukost på hotellet och beger oss till flygplatsen vi 9-tiden. Vi har gott om tid och incheckning mm går smidigt. Hinner handla lite även om Krabi flygplats inte bjuder på mycket shopping.
Planet avgår i tid och vi har en 12 tim flygning framför oss.
Landar på Kastrup vid  18-tiden (svensk tid) och efter en del väntan på bagaget sitter vi äntligen på ett fullpackat tåg, - sista etappen innan vi äntligen är hemma.